GWW-markt in crisistijd

26.08.2020

De gww-markt zal in 2020 en 2021 naar verwachting een sterke terugval laten zien. In dit onderzoek hebben we in beeld gebracht welke maatregelen kunnen worden getroffen om de sector te stimuleren en werkgelegenheid te behouden. Hierbij hebben we een reconstructie gemaakt van de ontwikkelingen in de gww tijdens de kredietcrisis en eurocrisis. Hoe heeft de gww-markt zich in eerdere crises ontwikkeld? Welke verschillen deden zich daarbij voor bij de verschillende opdrachtgevers? In welke mate heeft het beleid tijdens en na die crises invloed gehad op de productie in de sector? Welke lessen kunnen uit eerdere crises worden geleerd voor beleidsmaatregelen om de terugval op de huidige gww-markt te beperken?

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Bouwend Nederland.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Vooruitzichten voor de bouw na de coronacrisis

03.04.2020

Derde bouwcrisis in twaalf jaar tijd

Voor de derde keer in twaalf jaar tijd dreigt de Nederlandse bouwsector in een crisis te belanden. De coronacrisis zorgt niet alleen voor een lockdown maar heeft ook sterke negatieve gevolgen voor investeringsplannen van particuliere en zakelijke klanten van de bouw. Gelet op de doorlooptijden in de bouw zal ook deze crisis zich naar verwachting uitstrekken over een periode van twee jaar. De bouwproductie zal in deze periode in totaal met ruim 15% dalen, waarbij 40.000 voltijdbanen verloren gaan. Ook als de Nederlandse economie komend jaar weer stevig herstelt, zal de bouw de negatieve gevolgen van de coronacrisis nog steeds sterk ervaren. In de periode 2022-2024 kunnen in de bouw vervolgens weer zeer hoge groeicijfers worden gerealiseerd, waarbij ook de arbeidscapaciteit weer sterk zal moeten toenemen.

Dit concludeert het EIB in de zojuist verschenen notitie ‘Vooruitzichten voor de bouw na de coronacrisis’.

Van de notitie is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Woningbouw 2020-2023

12.03.2020

Woningbouw blijft sterk achter bij huishoudensgroei
De maatregelen rond stikstof kunnen niet voorkomen dat de nieuwbouw van woningen op korte termijn terugvalt. Tegelijkertijd verwacht het CBS een sterke toename van het aantal huishoudens. In de periode 2020-2023 zullen naar verwachting netto 230.000 woningen aan dewoningvoorraad worden toegevoegd, terwijl het aantal huishoudens met bijna 335.000 zal toenemen. De spanning op de woningmarkt zal de komende jaren hierdoor toenemen.

Dit concludeert het EIB in de zojuist verschenen studie ‘Woningbouw 2020-2023; Vooruitzichten op basis van maatregelen rond stikstof’.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Materiaalstromen, milieu-impact en energieverbruik in de woning- en utiliteitsbouw

03.02.2020

Met het opstellen van het Rijksbrede programma ‘Nederland circulair in 2050’, het Betonakkoord, het tekenen van het Grondstoffenakkoord en de uitwerking hiervan in de Transitieagenda circulaire bouweconomie zijn de eerste stappen richting een circulaire bouw en gebouwde omgeving gezet. De doelstelling is om in 2030 tot 50% en in 2050 tot 100% circulariteit van de sector te komen.

Om de voortgang van de circulaire bouweconomie te kunnen monitoren is inzicht nodig in hoe de uitgangssituatie eruitziet. Hiertoe heeft het EIB in samenwerking met Metabolic en SGS Search in opdracht van RVO voor de Transitieagenda circulaire bouweconomie een eerste beeld voor de woning- en utiliteitsbouw in 2014 met een doorkijkje naar 2030 geschetst. Dit eerste beeld omvat inzichten in de materiaalstromen die gepaard gaan met nieuwbouw-, herstel en verbouw- en sloopwerkzaamheden van woningen en utiliteitsgebouwen. Aan de hand van de materiaalstromen is daarnaast de milieu-impact uitgedrukt in MKI in beeld gebracht en is gekeken naar het energieverbruik en de CO2-uitstoot.

Vragen die in deze studie centraal staan: Sluit de vraag naar materialen aan op het aanbod van materialen? Verschilt dit beeld per soort materiaal? In welke fase van de bouw (nieuwbouw, herstel en verbouw of sloop) en bij welke materialen zit de grootste milieu-impact in MKI? Zijn er materialen die veel massa hebben maar weinig milieu-impact? Wat is het energieverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot in de woning- en utiliteitsbouw? En hoe is de verhouding gebouwgebonden- versus ingebed verbruik?

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Stikstof problematiek

31.10.2019

De bouw is getroffen door de uitspraak van de Raad van State dat de PAS-regeling niet meer mag worden toegepast. Wat betekent deze stikstofproblematiek voor de bouw dit jaar en in hoeverre werken de problemen door in de toekomstige productie en werkgelegenheid? Is de problematiek sterk geconcentreerd of zijn er ook belangrijke effecten op macroschaal? Waar zijn de grootste effecten te verwachten binnen de verschillende onderdelen van de bouw? Zijn hierbij regionale verschillen te zien? Wat is de doorwerking naar het aantal woningen dat we komende jaren kunnen bouwen? En, ten slotte, welke beleidsacties zijn mogelijk om de negatieve gevolgen voor de bouwproductie te beperken en wat kan hiermee worden bereikt?

Deze vragen staan centraal in de studie ‘Stikstofproblematiek; effecten op realisatie van bouwprojecten op korte en middellange termijn’.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Overdrachtsbelasting als instrument voor verduurzaming

05.07.2019

In deze studie zijn de effecten geanalyseerd van een tariefdifferentiatie voor de overdrachtsbelasting (OVB) die aangrijpt bij de energieprestaties van de woning. Voor energetisch goed geïsoleerde woningen wordt bij de verkoop dan minder overbelasting betaald dan voor minder goed geïsoleerde woningen. Door voor de verkoop de woning te verbeteren kunnen de eigenaren het voordeel van de lagere overdrachtsbelasting naar zich toehalen, maar zij moeten hiervoor wel in besparingsmaatregelen investeren.

Welke bijdrage kan deze maatregel leveren aan de verduurzaming van de woningvoorraad? Welke investeringen zijn nodig om bestaande woningen met uiteenlopende energieprestaties goed te isoleren? Hoeveel woningen kunnen bij verkoop rendabel worden verbeterd? Wat zijn de effecten bij verschillende vormgevingsvarianten? Wat zijn de gevolgen voor de huizenprijzen en de overheidsbegroting?

Deze vragen staan centraal in het onderzoek ‘Overdrachtsbelasting als instrument voor verduurzaming’, dat in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is uitgevoerd.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Klimaatbeleid tegen het licht

03.07.2019

Het Economisch Instituut voor de Bouw heeft de doorrekening van het klimaatakkoord voor de gebouwde omgeving, de mobiliteit en de verbonden infrastructuur de afgelopen maanden onder de loep genomen. Daarbij heeft de doorrekening van het Planbureau van de Leefomgeving (PBL) van het Ontwerp Klimaatakkoord (OKA) centraal gestaan. Aangezien het Klimaatakkoord dat vorige week bekend is geworden hier bijna volledig bij aansluit zijn de conclusies ook op dit akkoord van toepassing.

Welke vragen komen in het onderzoek aan bod?
Zijn de klimaatdoelen voor de gebouwde omgeving en de mobiliteit haalbaar en betaalbaar? Wat betekenen de doelstellingen voor de gebouwde omgeving voor de kosten voor eigenaren en gebruikers? Wat is de doorwerking naar de belastingbetaler? Welke kosten heeft het PBL in de beschouwing meegenomen? Zijn belangrijke kosten buiten beeld gebleven? En welke uitgangspunten zijn gehanteerd voor de berekeningen voor kosten en opbrengsten?

Gaan innovatie en andere wijzen van aanbesteden zorgen voor een flinke daling bij de kosten van de bouw- en isolatiewerkzaamheden? Welke opbrengsten zijn er voor woningeigenaren? Hoe ver kijken die vooruit en in welke mate is sprake van financieel onrendabele investeringen? En wat zijn de vooruitzichten bij de wijkaanpak en de ingrepen in de publieke ruimte?

Wat zijn de financiële gevolgen van een explosieve groei van elektrisch rijden? Hoe ziet de rekening eruit voor de automobilist en wat is de doorwerking naar de overheidsfinanciën? En wat betekent de overgang naar gasloos voor de gasbaten van de Staat, zowel tot 2030 als daarna?

Hoe kan worden aangekeken tegen (de kosten van) het klimaatbeleid tot 2030 als tussenstation op weg naar 2050? En, ten slotte, wat zouden de beleidsimplicaties kunnen zijn van de resultaten vanuit het onderzoek?

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Kosten extra eisen toegankelijkheid appartementen

13.06.2019

In 2013 heeft Rigo in opdracht van het ministerie van BZK onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en baten van extra toegankelijkheidseisen voor nieuwbouwappartementen. Naar aanleiding hiervan ontstond discussie over de ingeschatte kosten van de extra eisen. Het ministerie van BZK heeft het EIB verzocht een contraexpertise uit te voeren naar de kosten van de extra toegankelijkheidseisen voor nieuwbouwappartementen.

In tegenstelling tot de bevindingen van Rigo concludeert het EIB in deze studie dat de extra toegankelijkheidseisen voor nieuwbouwappartementen wel structureel tot hogere kosten en verlies aan baten zal leiden. De verwachting is dat de kosten voor de aanpassing van balkons en liften ook op lange termijn € 4.000 per woning zullen bedragen. Een andere indeling van nieuwbouwappartementen als gevolg van de extra toegankelijkheidseisen leidt niet tot wezenlijk hogere bouwkosten. Uit de analyse van de voorbeeldappartementen blijkt dat in veel gevallen de aanpassingen binnen de buitenmaten van het appartement kunnen worden uitgevoerd. Deze bevinding is ook door de ontwikkelaars van deze appartementen bevestigd en is ook in lijn met het Rigo-rapport. Wel leiden deze extra eisen tot ruimteverlies elders in het appartement. Het gaat om gemiddeld 1,3 m2 die anders wordt benut. Dit ruimteverlies gaat ten koste van bijvoorbeeld de woonkamer, de (extra) slaapkamer en de situering van deuren in de woning. De extra toegankelijkheidseisen leveren voor een minderheid van de gebruikers extra baat op. Een veel groter deel van de huishoudens zal de andere woningindeling negatief waarderen, omdat die ten koste gaat van andere -voor hen belangrijkere- ruimten in de woning. Dit zal zich vertalen in minder verkoop- of huuropbrengsten.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Quickscan Impact assessment (circulaire) bouwopgave MRA

04.12.2018

De woningbouw-, utiliteitsbouw- en infrastructurele opgaven in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zijn groot. Zo heeft de regio de ambitie om tot 2040 250.000 woningen en een groot aantal utiliteitsgebouwen te realiseren en infrastructuur aan te leggen, te reconstrueren en te vervangen. Daarbij streeft de MRA ernaar deze opgaven in lijn met het Rijksbrede programma, het Grondstoffenakkoord en de Transitieagenda zoveel mogelijk circulair in te vullen. Maar wat is er aan materiaal nodig vanuit de nieuwbouwopgaven en wat komt er vrij bij sloop? Wat betekent het circulair invullen van de bouwopgaven voor deze materiaalstromen? En wat is de invloed van de bouwopgaven en het circulair invullen hiervan op de logistieke stromen in de MRA en het ruimtegebruik in de Westas?

Deze vragen staan centraal in de studie ‘Impact assessment (circulaire) bouwopgave MRA’ die het EIB in samenwerking met TNO in opdracht van de Port of Amsterdam, de gemeente Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer in het circulaire Westasverband hebben uitgevoerd.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Klimaatbeleid en de gebouwde omgeving

Van ambities naar resultaten

08.05.2018

Ten behoeve van de gedachtenvorming bij de klimaattafel voor de gebouwde omgeving heeft het EIB de volgende vragen nader onderzocht. Welke labelstappen zijn nodig om de Nederlandse woningvoorraad energieneutraal te maken en wat zijn hiervan de kosten? Welke besparing op de energierekening levert dit op en hoe verhoudt deze zich tot de kosten? Welke labelstappen zijn nog rendabel voor de gebruiker? Wat is de economische levensduur van woningen en welk deel van de woningvoorraad zal jaarlijks worden vervangen door energiezuinige nieuwbouwwoningen? Zijn er alternatieve routes voor het streven naar een volledig energieneutrale woningvoorraad? Welke voordelen kan een stapsgewijze aanpak bieden en wat zijn de implicaties hiervan voor het beroep op capaciteit in de bouwsector?

Van deze notitie is een PDF beschikbaar.

Mogelijkheden voor het verkleinen van de ‘Efficiency gap’

23.05.2018

In een aanvullende notitie wordt ingegaan op een tweetal vragen van Bouwend Nederland naar aanleiding van de voorgaande notitie: Wat zijn de mogelijkheden om het verschil tussen de kosten van de investeringen in verduurzaming van de bestaande woningvoorraad en de besparingen op de energierekening te verminderen door opschaling en innovatie? Wat zijn de implicaties voor de arbeidscapaciteit van deze investeringen?

Van deze notitie is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

De vermogensgeneratie

11.02.2018

Tijdens de crisis is de koopkracht van de aanvullende pensioenen gemiddeld met ongeveer 8% afgenomen. Ook de komende jaren zal volledige indexering bij de huidige systematiek nog niet mogelijk zijn. De inkomens van gepensioneerden en zij die binnenkort met pensioen gaan zullen hierdoor opnieuw op achterstand worden gezet. Op lange termijn zijn er juist goede perspectieven voor welvaartsvaste pensioenen en bij een terugkeer naar bescheiden positieve reële rentes kan bovendien inhaalindexatie worden toegepast. De pensioenen kunnen dan weer sterker in koopkracht stijgen dan de lonen. Jongere generaties profiteren volledig van deze ontwikkeling, maar voor de huidige generatie gepensioneerden en zij die binnenkort met pensioen gaan is er onvoldoende tijd om (volledig) van dit herstel te profiteren. Daarmee zorgt de pensioensystematiek voor een kloof tussen de generaties, waarbij jongere generaties veel gunstiger perspectieven hebben dan de huidige generatie ouderen.

Dit concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in de zojuist verschenen studie ‘De vermogensgeneratie; Inkomens- en vermogensontwikkeling na pensionering’.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Innovatie in de bouw

11.09.2017

In opdracht van de paritaire organisaties in de bouw, hebben het EIB en de Universiteit Twente onderzoek uitgevoerd naar de belemmeringen voor innovatie in de bouw en naar mogelijke oplossingsrichtingen om deze belemmeringen weg te nemen. Het onderzoek is één van de bouwstenen van de Bouwagenda.

De belangrijkste belemmeringen en oplossingsrichtingen worden in het onderzoek vanuit verschillende invalshoeken benaderd. Welke belemmeringen creëren onder andere overheidsbeleid, wet- en regelgeving, aanbestedingsbeleid en een gebrek aan samenwerking? En op welke manier dragen bijvoorbeeld een ambitieuze overheid, een programmatische aanpak en een past-performancesysteem bij aan innovatie? Deze en andere vragen komen in het rapport ‘Innovatie in de bouw’ aan de orde. Daarnaast worden drie sporen voor implementatie van de oplossingsrichtingen gepresenteerd.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Internationale vergelijking kwaliteitsborging

31.03.2017

Toezicht door private kwaliteitsborgers leidt in het buitenland niet tot slechtere bouwwerken. De in Nederland voorgenomen verruiming van bouwbesluittoetsvrije bouwwerken sluit aan bij de internationale praktijk. Andere landen sturen vooral op functionele eisen en deskundigheidseisen van de betrokken partijen, terwijl Nederland ook sterk stuurt via regelgeving en procedures. Bij de toekomstige evaluatie van het Nederlands stelsel is het goed om te kijken of er inderdaad sprake is van overregulering en welke verbeterstappen op grond van ervaringsfeiten zijn door te voeren.

Dit concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in de vandaag verschenen studie ‘Internationale vergelijking kwaliteitsborging; Praktijkervaringen en beleidsimplicaties voor het voorgenomen Nederlandse stelsel’, die in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is uitgevoerd. In de studie worden de kwaliteitsborgingstelsels met private kwaliteitsborgers in Duitsland, Noorwegen, Ierland en Engeland onderling en met het voorgenomen Nederlandse stelsel vergeleken. Het doel van de vergelijkende studie is om lessen te leren uit de ervaringsfeiten van de buitenlandse kwaliteitsborgingsstelsels voor de verdere uitwerking van het voorgenomen Nederlandse stelsel.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Verplicht energielabel voor kantoren

28.11.2016

Verplicht energielabel C voor kantoren leidt tot 25% minder energiegebruik in 2023

Een verplicht energielabel C voor kantoren per 2023 leidt tot een besparing van het gebouwgebonden energiegebruik van 8,6 petajoule (PJ) in dat jaar. Afgezet tegen een verwacht energiegebruik in 2023 van 35,3 PJ in de kantorenmarkt zonder de maatregel, levert een verplichtstelling van een energielabel C een energiebesparing op in de kantorenmarkt van bijna 25%. De verplichtstelling levert daarmee een substantiële bijdrage aan de energiebesparingsdoelstellingen uit het energieakkoord. De verplichtstelling brengt een investeringsopgave van ongeveer € 860 miljoen met zich mee. Gezien de installatietechnische aard van de maatregelen die genomen moeten worden om energielabel C te bereiken, blijft de overlast voor ondernemers en eigenaren veelal beperkt.

Dit concluderen het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) en Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in de zojuist verschenen studie “Verplicht energielabel voor kantoren” in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Inlichtingen bij:
Jelger Arnoldussen
020-205 1600
jarnoldussen@eib.nl

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Energieakkoord

17.11.2016

Meer zicht op kwaliteit van banen door Energieakkoord

Projecten uit het Energieakkoord vergroten de omzet van bedrijven in groeiende markten en dat levert structurele werkgelegenheid op in de nieuwe energiesector (zon, wind, biogas, energiebesparing). Dat blijkt uit het onderzoek ‘Energieakkoord: Effecten van de energietransitie op de inzet en kwaliteit van arbeid’ van het Economisch Instituut voor de Bouw, ECN en het CBS.

De realisatie van ten minste 15.000 voltijdsbanen extra is een van de doelstellingen in het Energieakkoord. De Taakgroep Werk en Scholing van de SER Borgingscommissie Energieakkoord heeft een onderzoek laten uitvoeren naar enkele specifieke kwaliteitsaspecten van de nieuwe werkgelegenheid in de periode 2013-2016. In het onderzoek is bij zes maatregelen gekeken naar onder meer de naleving van cao’s, opleiding en leeftijd en dienstverbanden. In het onderzoek zijn geen knelpunten gevonden bij het naleven van voorschriften, regelgeving en afspraken uit cao-overleg. Wel vraagt wind op zee en wind op land extra aandacht rond gezondheid en veiligheid in verband met de extra risico’s die werknemers hier lopen.

Voorkeur vast personeel
De bedrijven in de sector willen vooral beschikken over gekwalificeerd personeel, blijkt uit het onderzoek. In de nieuwe energiesector (zon, wind, biogas en energiebesparing) werken dan ook relatief meer hoogopgeleide werknemers (hbo en wo-niveau). Het werk is complex en vraagt vaak om meer voorbereidend werk. Het gaat dan bijvoorbeeld om vergunningverlening, ontwerp en advies. Werkgevers blijken bovendien een voorkeur voor vast personeel te hebben, omdat zij kennisopbouw binnen hun bedrijven willen bevorderen.

Relatief veel 45-plussers
Uitvoerende werkzaamheden worden in de sector vooral gedaan door ervaren mbo-personeel met aanvullende kwalificaties. Opvallend is dat in de nieuwe energiesector meer 45-plussers werken dan gemiddeld in het totale bedrijfsleven. De onderzoekers constateren dat dit een algemene trend is, maar dat dit percentage in de nieuwe energiesector wel beduidend hoger ligt.
De instroom van jongeren tot 25 jaar is in de nieuwe energiesector nog relatief beperkt. Dit komt vooral doordat werkgevers goede mogelijkheden hebben om ervaren personeel met de juiste kwalificaties in te zetten. Ook wordt bestaand personeel intern bijgeschoold om zo aan de vraag te voldoen: het beeld dat uit de EIB-studie naar voren komt is dat de nieuwe activiteiten vooral worden vervuld door werknemers uit de traditionele aanverwante sectoren.

Werkgelegenheidseffect van Energieakkoord valt lager uit
Op basis van de informatie uit de verschillende projecten zijn er aanwijzingen dat de werkgelegenheidseffecten van het Energieakkoord in de periode 2014-2020 lager zullen uitvallen dan eerder was gemodelleerd. In de Nationale Energieverkenning 2017 zal worden aangegeven hoe de inzichten uit deze studie zich verhouden tot de eerdere modeluitkomsten.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Inlichtingen bij Martin Koning
t 020 205 1600
mkoning@eib.nl

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Maatschappelijke kosten van proceduretijden bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

31.07.2016

De Raad van State heeft het EIB gevraagd om de maatschappelijke kosten van de doorlooptijden bij de Afdeling bestuursrechtspraak in kaart te brengen. Hierbij is gekeken wat de kosten zouden zijn bij 40% langere proceduretijden in het omgevingsrecht. De maatschappelijkse kosten bedragen jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro per jaar. Ongeveer 184 miljoen euro hiervan komt voor rekening bij partijen die betrokken zijn bij het ontwikkelproces, zoals ontwikkelaars, bouwers en gemeenten. Ongeveer 65 miljoen euro landt als kostenpost bij de eindgebruiker van de projecten.

Tevens is gereflecteerd op de maatschappelijke kostenreductie die gerealiseerd kan worden door het toepassen van de bestuurlijke lus. Deze bedraagt jaarlijkse ongeveer 16 miljoen euro.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

MKBA wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen

29.01.2016

Op verzoek van het Ministerie van BZK heeft het EIB een maatschappelijke kostenbatenanalyse (mkba) uitgevoerd van het wetsvoorstel ‘Kwaliteitsborging voor het bouwen’. Het wetsvoorstel introduceert een nieuw stelsel van kwaliteitsborging, waarbij de toetsing en het toezicht op naleving van het Bouwbesluit niet langer door de gemeente, maar door private kwaliteitsborgers wordt uitgevoerd. Verder wordt de categorie bouwbesluittoetsvrije bouwwerken verruimd voor kleine bouwwerken met een laag risico en wordt de positie van de bouwconsument verbeterd door een aantal wijzigingen in het Burgerlijk Wetboek.

Wat zijn de kosten en baten van het nieuwe stelsel? Wie realiseert de voordelen en bij wie slaan de kosten neer? Wordt de positie van de bouwconsument duidelijk versterkt? En welke aangrijpingspunten zijn er om tot een zo efficiënt mogelijke vormgeving te komen?

Deze vragen staan centraal in de studie ‘MKBA wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen’. Hiernaast wordt in de studie apart ingegaan op de maatschappelijke effecten van de invoering van een (succesvol) benchmarkingsysteem.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Energiebesparende technieken en kwalificaties bouwpersoneel

16.12.2015

Nederland zet fors in op verduurzaming van de woningvoorraad. Daartoe zijn de afgelopen jaren diverse verduurzamingsprogramma’s gericht op verduurzaming van de bestaande woningvoorraad van start gegaan, waaronder de Brede Stroomversnelling, Urgenda en Kleur uw Gemeente Groen. Deze programma’s gaan gepaard met enerzijds geïntensiveerde toepassing van conventionele, maar anderzijds ook innovatieve verduurzamingstechnieken. Wat zijn de ambities van deze programma’s? Welke energieverbeteringen mag je verwachten bij realistische uitgangspunten? Wat is de omvang van de investeringen en hoeveel arbeidsjaren zijn er in de komende jaren mee gemoeid? Welke nieuwe eisen stelt verduurzaming van de woningvoorraad aan de competenties van het bouwplaatspersoneel en wat zal dit vergen van het bouwonderwijs?

Deze vragen komen aan bod in het onderzoek ‘Energiebesparende technieken en kwalificaties bouwpersoneel; gevolgen van nieuwe verduurzamingsmaatregelen voor de arbeidsinzet in de bouw’. Het onderzoek is verricht in opdracht van OTIB, Fundeon en de Programmaraad Bouwnijverheid in het kader van BuildUpSkills.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Investeren in Nederland

12.06.2015

Welke ontwikkelingen kunnen zich voltrekken rond de bouw en de gebouwde omgeving in Nederland in de komende decennia? Zijn er nog belangrijke groeimarkten aan te wijzen waar substantiële uitbreidingsinvesteringen aan de orde zijn? Waar dreigt leegstand en hoe zit het met de vervanging van gebouwen en infrastructuur? In hoeverre gaan regionale ontwikkelingen in ons land daarbij uiteen lopen? Hoe komen we de crisis uit richting nieuwe lange termijnpaden? Welke beleidsimplicaties volgen hieruit voor de ruimtelijke ordening, voor de transformatie van bestaande gebouwen en transities van gebieden? En, hoe zit het met vraagstukken rond wonen en zorg, duurzaamheid en de betaalbaarheid van het wonen?

Dit zijn slechts enkele van de vragen die in de studie ‘Investeren in Nederland’ aan bod komen. Investeren in Nederland is een scenariostudie die zich richt op de periode 2010-2040 en schetst kwantitatieve beelden voor de steekjaren 2020, 2030, 2040. Afgelopen twee jaar heeft het Economisch Instituut voor de Bouw met steun van Aedes, Bouwend Nederland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gewerkt aan de scenariostudie ‘Investeren in Nederland’.

Van het rapport zijn een gedrukte publicatie en een PDF beschikbaar.

Gedrukte publicatie: €75,00

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Effect vrijstelling WWS en verhuurderheffing

04.05.2015

Op verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) de effecten op de bouwproductie en werkgelegenheid bepaald naar aanleiding van de motie Van der Linde/Monasch. In de motie wordt gevraagd twee voorstellen te onderzoeken. Voor beide voorstellen zijn twee varianten doorgerekend; deze varianten worden in deze rapportage gepresenteerd.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Restschulden in Nederland

24.03.2015

Hoeveel huishoudens in Nederland hebben een (potentiële) restschuld? Wat zijn de kenmerken van deze huishoudens? Welke invloed hebben restschulden op de doorstroming op de woningmarkt? Welke financierings(on)mogelijkheden hebben huishoudens met een restschuld? Welke oplossingsrichtingen zijn er en wat zijn de woningmarkteffecten als barrières in de financiering van restschulden worden weggenomen? Deze vragen staan centraal in het onderzoek dat het EIB heeft verricht in opdracht van SVn. In het onderzoek zijn analyses op basis van deskresearch gespiegeld aan praktijk-ervaringen van banken, financiële tussenpersonen en consumenten.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Van de grond af aan

29.01.2015

Welke lessen kunnen we leren vanuit de ervaringen met regionale woningbouwprogrammering en grondbeleid? Hoe kan de woonconsument meer centraal komen te staan bij de woningbouwprogrammering? Wat betekent dit voor ruimtelijke keuzen tussen binnenstedelijk bouwen en groene woonlocaties? Welke bijdrage kan de leegstand in delen van de vastgoedvoorraad bieden aan het voorzien in woningvraag? Is actief grondbeleid nuttig en nodig om publieke belangen te borgen? Hoe kunnen gemeenten in die situatie de risico’s voldoende beheersen? Wat zou een goede koers kunnen zijn voor grondprijsbeleid in de toekomst?

Deze en andere vragen staan centraal in de notitie ‘Van de grond af aan’.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…

Grondmarkt in crisistijd

29.01.2015

Hoe hebben de grondprijzen zich tijdens de crisis ontwikkeld? Hoeveel grond hebben gemeenten in bezit en voor welke doelen? Zijn er grote regionale verschillen? Is er al veel afgeboekt op de grond of is er nog een lange weg te gaan? En welke beleidsinstrumenten zijn ingezet tijdens de crisis en wat is bekend over de effectiviteit daarvan?

Deze en andere vragen staan centraal in het onderzoek ‘Grondmarkt in crisistijd’.

Van het rapport is een PDF beschikbaar.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt…
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn